شگردهای رسانهای در علوم شناختی| تکنیک شصت و ششم: عَشَقِه
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۳۰۴۱
خبرگزاری فارس- گروه رسانه: عَشَقِه یک گیاه محبوب در تزیین باغ ها و باغچه هاست. یک گیاه رونده که زیبایی فضا را چند برابر می کند. خاصیت گیاه ” عَشَقِه “ باعث شده که این جذابیت مورد استفاده رسانه ها هم قرار گیرد تا جایی که تکنیکی کاربردی به این نام ایجاد شود.
گاهی برای یک سری از خبرها، پوششی از خبرهای زیبا ایجاد می کنند مثلا اینجا در روزش، یا اینجا صحبت درباره موسیقی و آواز یک لایه زیبا برای بحث سیاسی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” عَشَقِه “ گفت: یکی از تکنیک های آلفا در حوزه علوم شناختی اصطلاحا عشقه نام دارد، عشقه یک گیاهی است خیلی خوشرنگ ، خیلی خوش لعاب و طبیعت آن این است که به دور درختان تنومند و تناور می پیچد ، خارهای خیلی کوچکی دارد که به بدنه این درخت ها فرو می رود ، در این حالتی که این گیاه به دور درخت پیچیده و یک حالت خوب و دلچسبی را برای هر مخاطبی رقم می زند ، اما همزمان محتوا و جان مایه آن درخت را می مکد، بعد از یک مدت از دور درخت باز می شود و روی زمین و به حرکتش ادامه می دهد.
داودی افزود: شما که از دور نگاه می کنید ، یک درخت تناور می بینید که خیلی محکم سر جایش ایستاده به محض اینکه بادی شروع به وزیدن کند و یا تکیه ای بهش بدهید ( وزنی روی درخت بیاید ) درخت از هم می پاشد، چون خاصیت عشقه مکیدن آن درخت است اما ظاهر را زیبا نگه داشته است.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد رسانه ها در بسیاری از مواقع به همین روش عمل می کنند، جان مایه و بن مایه ذهنی مخاطب را می مکند در حالی که دور ذهنش یک صحنه زیبایی از تصاویر را خلق می کنند.
داودی گفت: مثلا بسیاری از شبکه های معاند ، موقعی که می خواهند پیام های خاص خود را به مخاطب منتقل کنند ، از مجری های خانم استفاده می کنند ، با دیزان های مشخص با آرایش مشخص ، با تیپ مشخص ، حتی با نحوه فرم ارائه کلام مشخص ، با حرکت دوربین مشخص ، مخاطب وقتی که دور ذهنش را یک تصویر زیبا در بر گرفته ، متوجه نیست که چه چیزهای را از دست می دهد و چه قدر و چه حد روی ذهنش توسط آن مجری که در آن رسانه است ، تمرکز ایجاد شده و آرام آرام و ظریف و نرم این فرمت ذهنی مخاطب را می مکد.
او ادامه داد برای همین است که یکی از سوالات بسیار مهم ، جایی که شما می بینید، مثلا راجع به سیاه ترین موضوعات در یک کشور می خواهند حرف بزنند ، یک از بهترین مجری های خود را انتخاب می کنند و از ذهن مخاطب بواسطه این فرمتی که ایجاد کردند، اعتماد وی را نسبت به دولت و یا حاکمیت یا هر چیز دیگری را می گیرند ، اصطلاحا در عملیات روانی به این بخشش اعتبارزدایی می گویند.
دادوی گفت: این اعتبار را از ذهن مخاطب می گیرند ، جایگزین اعتباری که گرفتند ، اعتبار جدید را ایجاد می کنند و نهایتا مخاطب به یک جمع بندی می رسد که این چیزی که فهم کرده خیلی مهم است ، حال پس از اتمام برنامه مورد نظر و خروج مجری رسانه و تماما از دور ذهن مخاطب باز شدند اما داخل ذهن را خالی کردند، کوچکترین خبر و یا جمله ای به ذهن مخاطب برسد، فرو می ریزد.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: در این میان هر آن چیزی که مرتبط با اعتبار دولت و یا جمعیت تلقی می شود مد نظر قرار می گیرد.
شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ایرانمان است. بنابراین رسانه ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگها“ روایتی از تکنیک های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.
تکنیک های رسانه ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامهای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگها“ نام این مجموعه برنامهی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانهای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.
این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداقهای عینی به افشای تکنیک های رسانه های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.
روایت رنگها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقهمندان میشود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: رسانه شگردهای رسانه ای مخاطب مجموعه برنامه علوم شناختی ذهن مخاطب گفت و گو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۳۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درخت کشی در تهران
آفتابنیوز :
بهتازگی ویدئویی در رسانههای اجتماعی فراگیر شد که نشان میداد شماری از شهروندان با تجمع در مقابل حصارهای پارک لاله به قطع درختان این پارک و هرگونه ساختوساز در آن اعتراض میکنند. پیشتر گزارش شده بود که محدوده حصارکشی بخش بزرگی از محوطه قدیمی پارک است که درختان کهنسال دارد. بر مبنای این گزارش، شهرداری قصد دارد در این محدوده ساختمانی بسازد.
شبکه شرق نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که محوطه حصارکشی بیش از ۳ هزار مترمربع مساحت دارد و در مجاورت ضلع غربی ایستگاه آتشنشانی، روبهروی خیابان پورسیناست. در این گزارش با استناد به اظهارات شاهدان و ساکنان اطراف پارک لاله آمده است که با «استقرار کانکس در اطراف حریم پارک، این گمانه مطرح شده که قرار است در این قسمت ساختوسازی انجام و درختان آن قطع شود». شهروندان معترض به حصارکشی پارک لاله از نیروهای خدماتی پارک لاله شنیدهاند که قرار است در این محدوده عملیات ساختمانی آغاز شود. این شهروندان در پرسوجو از مدیر پارک و شهرداری منطقه نیز به این پاسخ رسیدهاند که قرار است در این نقطه از پارک فرهنگسرا ساخته شود. آنها همچنین باخبر شدهاند که درختان این محدوده نیز قطع خواهند شد.
انتشار تصاویر این حصارکشی سبب شد تا کاربران شبکههای اجتماعی ضمن یادآوری سوابق شهرداری در ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه درباره سرنوشت درختان کهنسال پارک لاله ابراز نگرانی کردند. همزمان کارزاری در نامه به معاونت حقوق عامه قوه قضائیه به راه افتاد که طی آن از تعرض به بوستانها متوقف شود. هرچند در رابطه با ساخت مسجد در پارک قیطریه هم کارزاری ۱۵۰ هزار نفری به راه افتاد، اما به چشم مسئولان نیامد.
مرتضیهادی جابریمقدم، عضو هیاتعلمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در ویدئویی از مقابل حصارهای پارک لاله ضمن تایید اینکه در محدوده حصارها انبوهی از درختان قرار دارند، گفت که «۳ هزار متر از پارک لاله را با هدف عملیات ساختوساز حصارکشی کردهاند». او در ادامه اضافه کرد: «هیچ عقل سلیم و مدیریت خردمندانهای در این نقطه از مرکز شهر تهران، که با تراکم مواجه است، چنین تصمیمی نمیگیرد».
این استاد دانشگاه با بیان اینکه متر به متر پارک لاله ارزشمند است، تاکید کرد که «پیرامون پارک لاله، مراکز و ساختمانهایی با کاربریهای مختلف وجود دارد و نیازی به ساخت هیچ بنایی در دل پارک لاله نیست و فضای سبز آن باید حفظ شود».
جابریمقدم ابراز امیدواری کرد که حصارها با «همت مردم» جمع شود و شهرداری از باارزشترین اراضی شهر تهران دست بردارد و «عناد و لجبازی» با مردم را ادامه ندهد.
ساختمانی احداث نمیشود
بعد از آن، اما روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، خبرگزاری مهر گزارشی نوشت که برای پیگیری ماجرای حصارکشی پارک لاله با روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تماس گرفته و این پاسخ را شنیده است: «هر گونه دخلوتصرف در بوستانها بر عهده سازمان بوستانهاست و شهرداری مناطق فقط در نگهداشت بوستانها دخیلاند».
تلاش خبرگزاری مهر برای ارتباط با مدیران سازمان بوستانها به نتیجهای نرسید، اما یکی دیگر از مدیران شهری نیز به این خبرگزاری گفت: «سرانجام حصارکشی مشخص نیست و شاید کلاً طرحی که مدنظر بوده، لغو شود و به اجرا درنیاید».
به گفته این مدیر شهری، ساخت فرهنگسرا و سرویس بهداشتی از پروژههایی بود که اجرای آن فعلاً تعلیق شده است.
خبرگزاری فارس با مدیرمسئولی داماد زاکانی هم مدعی شد که «به گفته مسئولان شهرداری، علت فنسکشی و این حریمسازی براساس نیاز پارک و بنا به درخواست مردم بعد از برگزاری جشنها و مراسمهای متنوع ماههای قبل صورت گرفته و برای پروژه ایجاد فضای عمومی و آبنما برای زیباسازی بوستان لاله است و قرار نیست حتی یک درخت هم درآنجا قطع شود».
همزمان مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره حصارکشی پارک لاله و زمزمههای ساختوساز در بخش جنوبی این پارک قدیمی گفته که «پیگیری و گفتگوهایی با ریاست شورای شهر، معاون خدمات شهری شهردار و شهردار منطقه داشتم و براساس هماهنگی و گفتوگوی انجام شده با معاون خدمات شهری؛ پروژهای در این نقطه احداث نمیشود».
او درباره احتمال ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در این نقطه هم گفت: «ما مخالف ساخت مجموعههای فرهنگی و هنری نیستیم، اما هر چیز در جای خودش. در جنوب بلوار کشاورز، اراضی توسعه دانشگاه تهران وجود دارد که چند صد متر با این نقطه فاصله دارد، میتوان برای ساخت چنین مجموعههایی با آنها تفاهم کرد. پارک قدیمی لاله با درختان کهنسال از داراییهای معنوی و ارزشمند شهر است که باید از آن محافظت کرد».
قطع درخت در هوای آلوده تهران
کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که در ماجرای ساختوساز داخل پارکها، مساله تنها به قطع درختان محدود نیست، زیرا در نتیجه آن اراضی با ارزش زیستمحیطی از نظر جذب آب و بهبود کیفیت هوا به سازههای شهری بدل میشوند و تنفسگاهها از میان میروند.
عباس آخوندی، استاد دانشگاه تهران و وزیر کابینههای مرحوم اکبر هاشمی و حسن روحانی در واکنش به حصارکشی و احتمال ساختوساز در پارک لاله در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چگونه اینان به خودشان اجازه میدهند در شهری که اغلب روزهای سال در وضعیت هوای ناسالم است اینگونه به تخریب پارکها و قطع درختان دست یازند؟ شمایان از کجا آمدهاید که زندگی مردم برایتان پشیزی ارزش ندارد؟»
او ادامه داد: «شورای شهر چه میکند؟ نهادهای مدنی کجایند؟ احزاب و گروههای اصلاحطلب چرا لب به اعتراض نمیگشایند؟ آیا نباید قدری آزادگی داشت و در برابر این تخلفات ایستادگی کرد؟ ما را چه میشود؟» درحالی که طبق قانون هر گونه فعالیت عمرانی که منجر به تخریب فضای سبز و قطع درختان شود، ممنوع است طی دو سال اخیر به تناوب، خبرهایی از قطع درختان تهران در مناطق مختلف منتشر شده است. در بیشتر این موارد، مدیران شهری مدعی شدهاند که سن زیستی درختان قطع شده، تمام شده بود. اکنون نیز این خطر وجود دارد که درختان کهنسال پارک لاله با ادعای پایان سن زیستی قطع شوند.
احداث این پارک بزرگ، که یکی از تنفسگاههای مهم تهران در محدوده خیابان انقلاب، بلوار کشاورز و امیرآباد است، در سال ۱۳۴۳ در اراضی تحت اختیار ارتش ملی ایران آغاز شد و حدود دو سال بعد نیز پایان یافت.
ارتش ملی ایران از این محدوده ۳۵ هکتاری، که پیش از احداث پارک باغ جلالیه نام داشت، برای سوارکاری و رژه استفاده میکرد. پس از احداث این پارک، نخستین کتابخانه کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مجموعه راهاندازی شد. همچنین انجمن آثار ملی تندیسهایی از مفاخر ایران ازجمله ابوریحان بیرونی و عمر خیام را در نقاط مختلف این پارک نصب کرد.
در پارک لاله گونههای مختلف گیاهی ازجمله چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقرهای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس و صنوبر وجود دارد و فضای سبز آن نیز به گونهای طراحی شده که برای آرامش و استراحت مناسب است.
در طراحی این پارک با الهام از الگوی پارکهای ژاپنی آبنماها و نهرها به شکل مارپیچ ساخته شدهاند. موزه هنرهای معاصر، موزه فرش ایران و هتل لاله از ساختمانهای مشهور نزدیک به پارک لالهاند.
سونامی حصارکشی
حصارکشی در پارکهای تهران این روزها تبدیل به رویه شده است. اولین مورد مربوط به پارک قیطریه بود. جایی که شهرداری تهران و مالک از فرصت تعطیلات نوروز استفاده کرده تا بتوانند بخش زیادی از عملیات ساخت را جلو ببرند. همان نگرانی که اهالی محل پیش از تعطیلات داشتند و ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرده و تذکر داده بود.
او ضمن مخالفت با ساخت مسجد در پارک قیطریه تاکید کرد: «حداقل ۱۵ درخت ارزشمند قدیمی با قطر چند ده سانتیمتری در محوطه حصارکشی شده، وجود دارد که امکان جابهجایی آنها حتی در فصل مناسب هم وجود ندارد؛ علاوه بر آن از دهها اصله درخت و گونههای گیاهی نیز باید محافظت شود». او روز چهارشنبه ۸ فروردین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها «تعظیم شعائر اسلامی نیست بلکه موجب بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کی قرار است خودزنی کنیم؟» نگرانیها در این زمینه از چند هفته پیش از تعطیلات نوروز آغاز شد، زمانی که انتشار تعدادی عکس نشان میداد قسمتی از این پارک حصارکشی شده است. پس از آن کارزاری برای حفظ این بوستان و جلوگیری از ساخت مسجد در آن به راه افتاد و برخی فعالان محیط زیست، معماران شهری و اعضای شورای شهر نیز گرایش به ساخت مسجد در گوشهگوشه شهر تهران ازجمله در پارک قیطریه و حتی به شرط قطع درخت را نشانه «کجسلیقگی» دانستند. همچنین ازجمله دیگر اعتراضها، جمعی از اهالی این منطقه روز سیزدهم فروردین در این پارک دست به تجمع زدند که البته از سوی مسئولان مربوط به آن توجهی نشد. این همه درحالی است که بسیاری از کاربران در فضای مجازی مینویسند، مقامات مسئول درحالی بر احداث این مسجد اصرار میورزند که شمار اندک نمازگزاران و حاضران در مساجد در سراسر کشور را نادیده میگیرند.
منبع: روزنامه سازندگی